CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Us

Daisypath Anniversary tickers

Bintang-Bintang Junior

Lilypie Pregnancy tickers

Wednesday 6 June 2007

saya kena berusaha...

*Tengah dgr lagu hapuskan jejakmu by peterpan bile idea menulis ni datang...

i hafto to admit yg aku kehilangan skill menulis akhir akhir ni...sampai aku penah ckp ngan bintang bintang yg aku nak berenti blogging...tp die x bg eventho die bukanlah pembaca blog...

**iklan sebentar...assistant aku tego gigi aku...die kate gigi die kecik...die nak gigi mcm aku besar...haisk...memacam lar manusia ni...die kate gigi besar senang kalo amik gambar nampak gigi...owh adeke gitu???

so while listening to this song n sambil buat buat sibuk aku terfikir ttg sesuatu...

1) betapa aku kehilangan skill menulis...it just that aku rase mcm x dpt satu kepuasan atas ape yg aku tulis...

hari ni jer aku bleh blogging sampai dua kali...does it shows yg aku ni xde keje kt opis ni???

during my study time (i'm majoring in marketing management) aku selalu nak compete ngan org...aku selalu lumba ngan org...sape dpt markah test tinggi...markah assignment (owh i selalu kalah lar sebab suke wat assignment last minute), aku suke tipu kwn kwn aku bile time nak exam (hehehe mahaaap yer kwn kwn)...

nak tau aku tipu dorg ape? selalunya lagi 2-3 hari nak exam aku mule gelabah mcm ladybird tercabut ekor (by the way ladybird ade ekor ke?) so aku akan merayau rayau di dalam library mencari coursemate atau sesape jelah budak melayu (jumlah student melayu kt mmu xdelah tinggi sgt) pastu aku mesti tanye dorg soalan favorite...

"eh kau dah abis study dah?" tapi aku bukannye tunggu sampai aku dpt jawapan pun sbb aku dh gabra lebih...

when they asked me back the same question, aku mesti ckp "ehhh x abis lagi...banyak lagiiiiiiiiii...rase nak pengsan dah ni"

haa gitulah poyo x poyo aku time belajar dulu...

still remember during my study time, budak melayu yg amik marketing bleh kire ngan jari...kalo x silap aku satu batch tu dlm 10 org gitu jer kot...len sume cina...india adelah sorg...as a marketing student, presentation tu adalah makanan kitorg...ibarat mcm makan nasi...every week presentation...kengkdg satu hari sampai 2-3 presentation...tp budak marketing telan jer sume presentation tu...

everytime presentation mesti ade QnA session...aku tatau lar tuk course lain...tp QnA session ni adalah session perang dlm marketing...kengkdg bleh buat gaduh...sebabnye kitorg ade marks untuk quality question n 'angkat tangan'...

aku masih ingat juga sorang budak cina lelaki (yg bleh dianggap favorite student dlm marketing sbb susah nak beat group die kalo presentation) sound aku direct...

"eh izaida, u bleh x jgn angkat tangan ari ni...asyik u jer angkat tangan.. bagi can lar org len"

aku hanye tersenyum mcm kerang...sorie beb...markah tu penting...

penah jugak jadi situation bile presentation, kadang kadang presenter tu berdoa certain certain marketing student supaya x datang...sebab soalan killer yg keluar dr favorite student ni memang berbisa...

antara favorite student yg didoakan oleh setiap orang supaya jangan datang adalah mcm shel ly (minah ni gile top scorer...every sem 4#...aku sendiri tatau die makan ape), ah tong (partner bercakap aku dlm kelas), chris (confirm orang menyampah nak lawan ckp ngan die sbb die punye debate tu sedas sedas keluar), wen yi (minah ni aku gelarkan miss perfecto, gile pandai, gile rajin n gile lar), n mungkin aku jugak termasuk sebagai antare wakil student melayu tu...bukanlah nak kata student melayu lain x involve...involve jer...sampai penah org tanye "mane ko dpt soalan soalan yg camtu ha?"

tapi seriusly aku jawab, aku x plan pun soalan-soalan yg aku nak tanye presenter tu...aku sendiri tatau ape yg dorg bebelkan kat depan tu...aku masuk kelas duduk belakang pastu bercakap...tau tau dekat presentation nak abis, aku cari lar satu dua soalan yg aku bleh tembak dorg...sedangkan aku sendiri tatau ape yg aku tanye..

during my first year degree (waktu ni kire first time lar bergaul ngan bebudak marketing) aku rase payah gile...sebab syarat lecturer marketing adalah group kene campo all race...kalo x reject...aku rase nak menyumpah pun ade...bebudak bangsa lain tu manelah nak gang ngan kitorg...tp sebab arahan lecturer aku tu lah yg menyebabkan sume student marketing bleh campo x kire bangsa nak compare ngan course lain...n even they trust us untuk cerita bende yg sgt personal sbb dh rapat...back to my first year degree punyer cerita, waktu ni still pandang sipi sipi jer ngan bebudak marketing lain...tp time ni dah start presentation fever n QnA war...since budak melayu x ramai aku suke lar bertanye soalan...ala aku sebenarnyer nak extra marks plus lecturer kenal aku jer...

sampai satu tahap minah yg selalu score 4# tu dtg jumpe aku...die ckp direct jer...

"eh mane u dpt soalan tu a? madam bg u ek?"

GILE...waktu tu dorg budget aku ni anak angkat @ anak kesayangan lecturer tu...isk...gile ke ape...aku sendiri takut ngan lecturer tu (biaselah memule)...sampai camtu sekali...

but then mase final year, all marketing student sgt rapat...u bleh bertepuk tampar n even pegi pasar malam same same ngan bebudak cina tu...i really feel comfortable dgn mereka semua...

so during my study time, aku sebenarnyer x saba nak keje...sbb dr segi teori, marketing ni mcm best...dpt jumpe ramai org...hafto pakai elegan elegan...jumpe client...outstation...

UNTIL aku betul betul experience dkt tmpt keje aku skang...i hate working in marketing field...dah jadi seakan fobia...owh serious ok...i hate out station...n i hate all my collegue (except for few people)...entahlah aku sendiri tatau...

so i decide untuk sambung juga master...patutnye since last year lagi aku dah sambung master in OM dekat uitm shah alam...but then financial problem...yelah...i'm not coming from upper class family yg haku bleh mintak duit mcm bukak paip air jer (walaupun bf keje kt syarikat air ngehehehe)

sejak abis belajar, i hafto sacrifice semuanya sendiri...jadi i make a decision tuk reject offer sambung master di uitm itu...yg paling kesian ialah atuk n nenek time tu...they really hope yg aku leh sambung belajar (yelah tanggungjawab cucu sulung)...

jadi menganggur selama 6 bulan...waktu ni memang zaman mengenal pahit jerih (dina, it makes us become more closer kan)...dina jadi tmpt aku selalu ngadu masalah...jatuh bangun hidup...sume job offer yg aku dpt, aku tolak...n the most regretful perkara yg aku buat dlm hidup aku ialah aku tolak offer sebagai tutor dekat satu college di shah alam (kalo aku sebut confirm semua org tau)...yes, i made a mistake once...tp watpe nak toleh belakang...

menganggur selama 6 bulan tanpa income adalah sgt susah ok...depend dekat balance duit loan...juz imagine...kdg kdg dptlah ihsan the aunties...tp i still able to manage my social activity...cthnye waktu kalo nak tgk wayang sgt i will call the station radio to win the tix...n begitu juga semua konsert konsert indo, aku akan make surekan aku menang tix...

sampai satu situasi where i check my financial yg aku hanya bleh bertahan selama sebulan jer lagi...in other words, i hafto to find a job kalo x aku xleh hidup...rezeki Tuhan bagi, aku dpt keje kat sini...boss pun x banyak songeh bagi jer gaji yg aku demand...for fresh grad mcm aku waktu tu dpt first gaji banyak tu sgt excited ok...

so dgn duit gaji tu aku bayar duit kereta, duit loan, bagi parents, duit minyak n duit simpan tuk pegi holiday...

tapi aku x happy keje kat sini...serious...bile kite x happy kite xkan buat keje...

dari situ aku nekad...aku kene tetapkan ape yg aku nak...sebab tu aku apply blk untuk sambung master tp since kebanyakan ipta mba kene wat full time which i cannot commit...sape nak tanggung aku? duit kereta? duit makan? duit berfoya foya? so i pilih ipts juga...luckily atuk nak tlg bayarkan duit mase first sem ni (how beria dan bersungguh die n nenek untuk tgk aku sambung belajar)...

this is my aim:

1) habiskan mba dlm jangka masa 2 tahun
2) dptkan kerja sebagai lecturer
3) beli celica.

tu adalah goal hidup sy...sy tau matlamat utama sy untuk sambung mba sebab sy dying sgt nak jadi lecturer...skang ni sume tmpt qualification tuk jd lecturer adalah master which i dun haf lagi...

yang buat sy kuat untuk teruskan hidup ni sebab bintang bintang selalu ckp

"kite ni bukan orang senang. tapi kita tetap boleh dapat apa yang kite nak. tapi apa yang kita nak tu xkan kita dapat dalam jangka masa yang kejap. kita usaha lar. kita akan dapat jugak. cume kite lambat sikit dr orang lain"

die x pernah bosan ungkapkan ayat ni dekat sy...ayat ni yg saya pegang sampai saat ini (asal aku rase syahdu tibe tibe)...

kadang kadang rase beruntung sgt sebab die selalu bagi support ape yg sy buat...memang betul, kitorg bukannye dr golongan orang senang...kalo nak ape ape semua kene usaha sendiri...that is why we need each other untuk remindkan each other setiap kali terase nak shopping sgt sgt...

saya kene berusaha sendiri kalo sy nak sesuatu bende tu. sy nak celica (dah lama saya dying for it)...jadi sy kene dptkan kerja yang sy happy dan best...

saya boleh dapat apa yang saya nak...tapi mungkin ambil masa kan...

tak da cara mudah untuk jadi senang.

p/s: doakan saya habis mba dalam masa 2 tahun ini dah dpt kerja yg saya idamkan. Amin.

0 comments: